ladies-in-malawi.reismee.nl

De finishing touch... (Marit)

En nu alweer de op een na laatste blog...!!

De tijd is erg snel gegaan, vooral de laatste maand. De laatste dag Likuni zit er ook weer op en alleen de vakantie week staat nog voor de deur. In de laatste week heb ik nog veel bijzondere dingen kunnen zien en doen!

Zo heb ik aan 50 meisjes tussen de 11 & 15 jaar voorlichting gegeven over soa’s, hiv en hygiëne. Dit deden we bij C4C, het andere project waar we enkele keren hebben geholpen. Door middel van een quiz vroegen we de meisjes dingen en kwamen ze meer te weten. Het viel mij op dat ze al erg veel wisten en erg geïnteresseerd waren in meer kennis. Het voelde als een erg nuttige dag!! Ik merkte aan de meisjes dat ze het leuk vonden dat we er waren, zo pakte een meisje mij helemaal vast voor de foto en gaf een ander mij plotseling een knuffel. Super lief en fijn om zo bij te kunnen dragen!

Verder heb ik bij Change for Change een presentatie gegeven over first aid als brand-wonden, bites, sneeën, CPR en fainting. Ze hadden gevraagd of wij ze meer kennis wilde geven zodat ze goed kunnen helpen als er wat gebeurd. Ik merkte dat ze erg graag wilde leren, dit maakte het voor mij nog leuker om hun uitleg en tips te geven. Ik vond het leuk en interessant om te doen, zo leerde ik weer over enkele feiten of fabels uit Malawi als: wanneer je gebeten wordt door een schorpioen, dan moet je hem doden, dan gaat de bite weg...... Haha, erg verrassend maar grappig om dit te horen. En natuurlijk een fabel!

In Likuni heb ik enkele dagen op de opd/polikliniek gestaan. Dit vind ik de leukste afdeling met de leukste collega’s. Het valt me op dat de meeste kinderen heel graag naar me willen zwaaien maar niet goed durven, dus wanneer ik zwaai gaan ze heel hard lachen!! Wat ook bijzonder was, was de ‘preek’ van Felix (de accountant) tegen Joosje over het geloof. Waarom ze moet geloven en wat er zo mooi aan is, ik zat te genieten van zijn woorden; prachtig!

En er waseen man die een verzakking had, hij had gebukt en omhoog gekomen waarna hij niet meer zelfstandig kon zitten/lopen.... erg sneu! Wat dan nog erger is, is dat hij op het bed van de brancard wordt gelegd, welke op de grond ligt, en vervolgens met 8 mensen met bed en al op de wieltjes wordt gedragen...... doei rug!

Op donderdag heb ik twee operaties gezien! Een waarbij er gezwellen in de baarmoeder zaten welke dus verwijderd werd. De gezwellen waren net zo groot als sinaasappels.... en volgens de dokters ‘fibroids’, wat dus goedaardig is. Maar helaas zullen ze nooit weten of het echt goedaardig is, tenzij ze dit nog ergens anders ontwikkeld :(

De operatie was gaaf om te zien, mooi hoe de buik wordt opgesneden en vooral hoe de gezwellen verwijderd werden. En daarna de huid en aderen dichtnaaien, dat vind ik zo onwijs knap!!! Soms zou ik best dokter willen zijn ;)

De tweede operatie was bij een man die een hernia in zijn darmen had en waarbij hij een verzakking had in zijn scrotum. Deze verzakking bleek een meter dode darm te zijn.... De man had al vaker een hernia (verdraaiing van zijn darmen) gehad maar de pijn ging altijd wel weg. Dus nu was de man veel te laat naar het ziekenhuis gekomen waardoor er twee meter dode darm verwijderd moest worden. Voor hem niet goed, voor mij heel erg interessant!!! De details blijven bespaard, maar laat ik zeggen dat het er erg vies maar indrukwekkend uit zag. Vooral hoe de arts de darmen loshaalde en de twee uiteinden aan elkaar naaide. Erg knap en precies werk!

Wat opvallend was is dat de arts tijdens het hechten gewoon even de telefoon aan zijn oor kreeg en praatte, daarnaast vroeg hij mij wat ik vond van homoseksualiteit en lesbiennes..... Een heel erg frappante vraag op een nog frappanter moment. Erg bijzonder dat dit zo ging!

Op vrijdag en maandag ben ik meegegaan met Tashmyn, de verloskundige van het stel. Ik heb geholpen bij het postnatale deel en grote, opengescheurde keizersnee wonden gezien... pff! En een halve bevalling, omdat ik net te laat was. Maar maandag maakte dit helemaal goed. Toen zag ik twee keizersneden en een natuurlijke bevalling!!!!! De keizersneden waren bijzonder, alleen al hoe snel het kindje uit de buik is, binnen 10 minuten... absurd. Gaaf hoe het kindje meteen zelf zijn leven ‘oppakt’! Dan wordt de baarmoeder er even helemaal uitgehaald om te zien of deze intact is, zelfs dat is gaaf. Zeker om te zien hoe snel deze slinkt en kleiner wordt.. Pure schepping.

De natuurlijke bevalling was nog mooier. Het hechten leek meer pijn te doen dan bevalling, maar dat zal ik hopelijk later merken hihi. Het is zo bijzonder om te zien dat de baby direct huilt, ademt, hoest, plast en poept. Dat lijkt geen moeite te kosten.

Na twee van de drie bevallingen heb ik de twee zelfgebreide mutsjes van mijn oma aan de moeders en het kindje gegeven. Ze waren hier heel blij mee en dit leverde mooie foto’s op! Prachtige dagen dus.

Met Chance for Change hebben we nog een gevangenis bezocht en de graduation bijgewoond van enkele jongens. Zij hebben trainingen gehad van C4C om, wanneer zij vrij komen, meer zelfsturing te hebben en op een goede manier hun leven te gaan vormen. De gevangenis was zonder hekken, maar toch ontsnapt bijna nooit iemand. De jongens zijn tussen de 17&26 jaar en werken dag en nacht, als ze al kunnen slapen is dit op de grond. Ze worden mishandeld, maar dit ooit toegeven zullen ze niet doen.... ongelofelijk! Het was heftig om te zien hoe er met hen wordt omgegaan en de omstandigheden waarin ze leven... maar ook heel goed dat de jongens leren en ook tonen dat zij willen leren! Het was erg interessant en indrukwekkend!

Gister mijn allerlaatste dag doorgebracht op de opd. Deze dag begon met de uitreiking van het certificaat door Sanne. Een leuke bijkomstigheid, al had ik wel gehoopt vanuit het ziekenhuis toch nog iets meer ‘gemis’ te zien. Maar dit was niet het geval. De collega’s met wie ik vaak heb samengewerkt vonden het heel jammer dat ik ga en zeiden dat ik écht terug moet komen, hihi. Om aan iedereen te kunnen denken heb ik het patiënten boekje gekocht, van het ziekenhuis, en daar verschillende signaturen, nummers en verhaaltjes in verzameld. Zo heb ik een leuk aandenken!!!

Vandaag nog een afscheidsfeestje gehad bij Chance for Change. We kregen heerlijke taart en een prachtig schilderij! Wat ik bijzonder vond is dat de 10 aanwezigen allemaal mooie woorden voor ons hadden en het enorm waardeerden hoe wij hen geholpen hebben. De ‘bazin’ zei zelfs: jullie hebben levens gered, al merk je dat nu zelf niet! Erg bijzonder ondanks dat we hier maar enkele keren hebben geholpen. Het voelde als familie en ik heb het maar net droog kunnen houden hihi.

Morgen begint onze rondreis, ik kijk er erg naar uit en kan niet wachten heerlijk een week écht op vakantie te zijn!

Een fijn weekend voor iedereen en tot (heel) snel!! Liefsss Marit, tionana

Reacties

Reacties

Dick

Super top/tof gedaan allemaal: trots!!

Tante Erna

Lieve Marit en Sofhia,

Marit en Sofhia, wat een prachtige ervaringen en belevenissen hebben jullie opgedaan. Mooie bijzondere verhalen. Ik vond het ook heel bijzonder om zo van deze afstand een kijkje te mogen nemen in jullie wereldje. En ik ben ervan overtuigd dat jullie van toegevoegde waarde zijn geweest voor deze volwassenen en kinderen in Malawi.

Ik wens jullie nog een hele fijne week met elkaar. Pas goed op elkaar en een goede reis terug.

Lfs, tante Erna en natuurlijk ome Joan;)

Tineke

Leuk Sophia en Marit, om zo een stukje van jullie reis mee te mogen beleven!
Nog een hele fijne vakantie week!
Een goede reis terug naar Nederland gewenst!

Lia Timmer

Heel bijzonder om op afstand toch zo dichtbij te kunnen meeleven met jullie.
Geweldig gedaan!
Nog een fijne vakantieweek en daarna een goede reis naar huis gewenst.
Groetjes, tante Lia

Joanneke

Indrukwekkend allemaal.
Geniet van jullie vakantie!

Margarethe

Trots op jou en Sofia!! En je bent zeker van waarde geweest, met al je kennis en daarnaast met er gewoon zijn.

Geniet lekker van je welverdiende vakantie!!!!
Bijna kan je weer Hagelslag eten ;p

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!